Hoe ik mijn Instagram organisch heb vergroot

Toen de lockdowns over de hele wereld begonnen, merkte ik dat ik veel meer vrije tijd had. Hoewel de druk om nieuwe vaardigheden te leren en de lockdown optimaal te benutten een beetje ongezond leek, wilde ik deze nieuwe vrije tijd in iets constructiefs kanaliseren.

Rond dezelfde tijd werd een vriend van mij verlof en ging van een 40-urige werkweek naar niets. Hoewel we maandenlang hadden gesproken over samenwerken in een winkel, leek de timing nooit te werken. Maar dankzij een wereldwijde pandemie hadden we ineens niets anders dan tijd.

In de komende paar weken transformeerden we een oude online winkel die ik maanden eerder was begonnen (en snel stopte). We hebben de niche veranderd, een nieuw domein gekocht, nieuwe items geïmporteerd en al onze productbeschrijvingen geoptimaliseerd voor zoeken.

Omdat onze winkel er veel beter uitziet dan ooit, wilden we onszelf vestigen in onze nichegemeenschap. Hoewel we een blog hadden geschreven dat begon te rangschikken, hadden we een snellere manier nodig om impact te maken, dus begonnen we te posten op Instagram.

Ons Instagram-account opbouwen

Met behulp van het Instagram-account dat ik had opgezet voor mijn oorspronkelijke winkel, die slechts 40 volgers had, verwijderden we alle eerdere berichten, transformeerden we het profiel en begonnen we zoveel mogelijk inhoud te plaatsen.

De overwinningen begonnen binnen te komen.

We begonnen ons Instagram-project op 20 april, met nog 40 volgers over van het oude account. Op 15 mei hadden we 500 volgers en een hoop betrokkenheid dankzij onze hashtags. Twee dagen later zegende het Instagram-algoritme ons en op de een of andere manier kregen we ’s nachts 800 volgers. Ons account kreeg toen snel vaart en heeft momenteel 6.860 volgers – allemaal in slechts tien weken.

Natuurlijk, onze volgers zijn niets vergeleken met mega-influencers, maar ons Instagram-account is zo onderhoudsarm dat het verkrijgen van deze volgers in zo’n korte tijd voelt als een prestatie die het vieren waard is.

En bovendien hebben we zelfs verkopen via ons Instagram-profiel. We hadden nooit verwacht dat dit zou gebeuren – en het gebeurde allemaal gratis.

Het opbouwen van een aanwezigheid op sociale media is niet iets waar elke e-commerceondernemer zich op wil concentreren, maar ik geloof dat het uw bedrijf kan helpen. Als je nieuwsgierig bent naar hoe je je profiel kunt vergroten, lees dan verder om te zien hoe we het precies hebben gedaan.

Onderzoek uw niche en gemeenschap

Nadat we hadden nagedacht over onze opties, besloten we een nichewinkel te creëren die zich richt op producten die een brede aantrekkingskracht zouden hebben op een jongere leeftijdsgroep die van trends op sociale media hield.

Na het importeren van producten waarvan we wisten dat deze groep deze zou willen hebben, hebben we ook besloten om items toe te voegen die specifiek een beroep doen op een kleinere niche binnen de groep. We ontdekten deze kleine niche via sociale media en realiseerden ons na enig onderzoek dat we weinig concurrenten zouden hebben. We gebruikten sociale media om de niche te leren kennen en om te begrijpen wat ze zouden willen.

sociale media-apps op een iphone

Hoewel ik onze specifieke niche niet zal onthullen, zou je die van jezelf gemakkelijk kunnen vinden door naar discussieforums of sociale media te kijken. Denk aan gemeenschappen met een bijzondere interesse of esthetiek maar die momenteel onderbediend zijn. Je moet ook diep graven om subculturen te vinden. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om gemeenschappen te vinden die graag computerconfiguraties bouwen, maar waarom niet specifieker worden en zich uitsluitend richten op de gemeenschap van mechanische toetsenbordliefhebbers.

Omdat al onze productpagina’s waren geoptimaliseerd voor zoekmachines, wisten we dat mensen onze populairste producten zouden vinden. Maar voor onze meer nicheproducten wilden we ingebed worden in de gemeenschap en realiseerde we ons dat Instagram de sleutel was.

Zoek hashtags om u te helpen impact te maken

Nadat we besloten hadden onze Instagram te wijden aan een specifieke niche, wilden we ervoor zorgen dat degenen in deze community ons nieuwe account zouden ontdekken. En de beste manier om dat op Instagram te doen? Hashtags.

We ontdekten dat de beste manier om relevante hashtags te vinden, was om te beginnen met de meest voor de hand liggende tags en deze als springpunt te gebruiken. Deze hashtags hadden allemaal een hoog aantal berichten, wat geweldig was, maar ook betekende dat andere gebruikers ze zouden kunnen domineren.

Om te voorkomen dat onze berichten verdwalen in het lawaai, hebben we invloedrijke accounts in onze niche bekeken om te zien welke hashtags ze gebruikten. Er zijn ook websites die u bij dit proces kunnen helpen, maar we vonden dat handmatig zoeken voor ons het beste werkte.

Verschillende niveaus van hashtag-populariteit

Na veel tijd te hebben besteed aan het verzamelen van de verschillende hashtags, kregen we een kleine lijst met de meest populaire hashtags tot en met die met slechts een paar duizend berichten. Ons idee was om die kleinere hashtags te domineren, volgers te krijgen en gunst te verdienen met het Instagram-algoritme om prominenter te worden weergegeven op de meer populaire hashtags. Het was een tactiek die al snel zijn vruchten afwierp. Zelfs als we geen plek konden bemachtigen in het gedeelte ‘Top posts’ van een populaire hashtag, hadden we meer verkeer omdat het de kleinere hashtags volledig domineerde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *